Nocturne: maatschappelijk perspectief
De doorsnee oudere leeft nu langer en is langer gezond, en stelt eisen aan de kwaliteit van de ‘bonusjaren’. Voor het overige zijn de huidige ouderen even divers als de rest van de samenleving, met dezelfde verschillen in opleiding, belangstelling, gezondheid en financiën. We kennen allen de sexy senioren uit de reclame, die niet lijken te malen om aftakeling, eenzaamheid en geldzorgen. Niet elke oudere herkent zich echter in de super fitte, mondige senior die flexibel meegaat met de laatste trends.
Nocturne wil via haar voorstellingen in gesprek komen met ouderen over wat hen bezighoudt en hoopt een bijdrage te kunnen leveren aan een evenwichtiger beeldvorming over ouderen in de samenleving.
Wezenlijke vragen
Toch staan alle ouderen voor dezelfde wezenlijke vragen: wat ga ik doen met mijn afnemende energie? Wat besteed ik aan mezelf en wat aan het algemeen belang? Hoe voorkom ik dat ik ziek, eenzaam en afhankelijk word en niet langer zelfstandig kan blijven wonen? Wat heb ik persoonlijk aan internet en de nieuwe media en hoe kan ik die creatief gebruiken?
Onze doelgroep: 60-plussers, ouderenorganisaties en zij die, professioneel of vrijwillig, bij de zorg voor ouderen betrokken zijn of ervoor worden opgeleid.